perjantai 14. kesäkuuta 2019

Väitös tänään: Opettajat mukaan oppimisteknologioiden suunnitteluun

 Tänään on jälleen päivä, kun yksi 'tohtoriopiskelijaveljistäni' puolustaa väitöskirjaansa. Tänään on Ari Tuhkalan vuoro puhua opettajien osallistamisesta oppimisteknologioiden suunnitteluun. Hänen tutkimuksensa osoitti, että ottamalla mukaan opettajat oppimisteknologioiden 'muutosprosesseihin, muutosvastarintaa voidaan mahdollisesti vähentää.

Samoin kuin monet monet omatkin tutkimukseni ovat osoittaneet - koululaitos on jatkuvassa muutoksessa, joka erityisesti teknologian kehittyessä, on välillä rajuakin. Eräs iso ongelma todellakin on, että sovelluskehittäjät kohtelevat opettajia 'asiakkaina' eikä heitä oteta mukaan teknologiakehitykseen. Tämä johtaa siihen, että teknologiat jäävät pölyttymään nurkkaan. Arin tutkimus on siis todellakin nykyaikaisen palvelumuotoiluajatuksen aallon harjalla.

Vastaväittäjänä toimii Arnold Pears (KTH Royal Institute of Technology, Ruotsi) ja kustoksena toimii oma esimieheni professori Tommi Kärkkäinen. Lehdistötiedoite löytyy täältä. Koko teoksen voi lukea täältä.

Väitöstilaisuuksissa suurta osaa näyttelee vastaväittelijän ja tohtorikoulutettavan välinen kemia. Arin tyyli esiintyä on huumorilla maustettu syväkeskustelu. Opponentin tyyli osoittautui pikkutarkan haastavaksi. Tätä keskustelua oli varsin viihdyttävä seurata varsinkin kun Arin väitös on hyvin lähellä omaani ja siksi tunnen paljon alueen kirjallisuutta omien tutkimusten pohjalta. Väitöstilaisuuksissa yleisön kannalta kiusallisinta on se, että vastaväittelijä kysyy jotakin, mistä kokelas ei ole varma tai osaa vastata. Yleisö luonnollisesti haluaa väittelijän pärjäävän hyvin. Tänään tällaista pelkoa ei ollut. Päin vastoin, välillä sanoisin että Tuhkala kyllä vei Pearsia eikä toisinpäin:)

Onnea tohtorille! Hienosti vedetty!

Väitös tänään -sarjassa myös:
 
/Today my doctoral brother Ari Tuhkala is defending his Phd thesis "Participatory Design: an Approach for Involving Teachers as Design Partners". You can read the press here. And the thesis here. Ari's work tackles the important point that teachers cannot be used only as 'customers' of technology but have to be taken into the design process as participants, if we want them to accept and adapt the technology seamlessly.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti