tiistai 24. heinäkuuta 2012

Kiinan opintoja


Olen siis 10 vuoden tauon jälkeen alkanut opiskella uutta kieltä. Se on tämänhetkisessä elämässäni hieman haastavaa, sillä vapaa-aikaa ei käytännössä ole. Miten se siis onnistuu?
Kielen opiskelu vielä 10 vuotta sitten oli sitä, että istuin tunneilla pari kertaa viikossa ja luin sanakokeisiin. Nyt eletään kuitenkin 2010-lukua jo, joten kielenopiskelu on huomattavasti kehittynyt aiemmasta. Aikatauluongelmiin vastaa elämäni tärkein laite eli iPhone. Sen kautta voi opiskella kiinaa silloin, kun kävelee töihin tai kun ajaa autolla treeneihin. Mieheni kertoi minulle, että jotta olisin marraskuussa sillä tasolla, jonka haluaisin saavuttaa (perusasiat onnistuisivat) – täytyy minun opiskella noin tunti päivässä. Käytännössä tämä ei ole mahdollista läheskään joka päivä, mutta pyrin siihen, että oppisin n. viisi sanaa päivässä. Tämä tarkoittaisi mojovaa 600 sanan varastoa marraskuussa. Opiskelen siis vaikka 5 minuutinkin jaksoissa, mutta joka päivä hieman jotain.


Kuunteluapunani on Michel Thomas. Jos ette ole vielä kuulleet Michel Thomas-kielenopiskelumetodista niin suosittelen kokeilemaan. Hän on aivan uskomaton! Tällä hetkellä CD-sarjassa on 12 kieltä katettuna, meillä taitaa kotoa löytyä niistä ainakin kolme tai jopa neljä – mukaan lukien siis mandariinikiina. Ideana on se, että voi vaan kuunnella ja toistaa ja oppii. Ei tarvitse ottaa paineita tai stressiä. Kaikki, mikä tuntui kielenopiskelussa inhottavalta on ohitettu. iPhonelle saa myös kiinan opiskeluappeja, joita en ole vielä kokeillut, mutta aikeissa on.
Noh ymmärrän toki, että pelkästään Michel Thomasin avulla en opi kiinaa vaan lisäksi mieheni on tilannut minulle eBaysta kattavan paketin itseopiskelukirjaa ja flash-kortteja. Tietysti olen todella onnekas, sillä minulla on kotiopettaja, joka kyselee läksyt visiitillämme City-markettiin.
Tässäkin asiassa oleellisinta on asenne. Minulla se oli aloittaessani väärä. Ajattelin, että en kuitenkaan opi tai onnistu. Nyt yritän kuitenkin pikkuhiljaa muuttaa sitä ja ajattelenkin, että tulen oikeasti käyttämään Kiinaa, se tulee siis tarpeeseen. Kiinnostavaa on nähdä, onnistunko tässä haasteessa…


Tästä se lähti:

ni hao
Terve

我是芬蘭
wo shö fän lan ren
Olen suomalainen


Tällä hetkellä osaan seuraavanlaista (mm):
 我想你現在
wo siong ni chien zai tsen
Haluaisin tavata sinut nyt

他看
taa can shu
 Hän lukee kirjaa

你很
ni hön mang
Sinä olet kiireinen



Kyllä se tästä!
 (Kuvat Shanghain reissulta 2009)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...