Olin viime viikolla Tekesin järjestämässä Koulutusviennin kaupallistaminen -Workshopissa Finlandia-talolla.
Meillähän on tarkoitus pyöräyttää suomalaista koulutusta Kiinan markkinoille tänä vuonna - siispä tämä oli oiva tilaisuus tavata suomalaisia koulutusalan yrityksiä.
Paikalla oli tosi mukavasti edustusta sekä yritys- että yliopistosektoreilta.
Jokaisella ryhmällä oli reilun tunnin verran aikaa kehitellä omaa konseptiaan, jolla suomalaista koulutusta voitaisiin myydä ulkomaille.
Minä olin ryhmässä, jossa mietittiin tulevaisuuden luokkahuonetta. Tällä hetkellä eletään vielä aikaa, jossa 'uutta' teknologiaa on mobiililaite per oppija. Kuitenkaan en voinut auttaa sitä, että aivoni katsovat pidemmälle tulevaisuuteen: Mitä on tulevaisuuden oppiminen? Se on juuri sitä Kaikkiallistamista - että opitaan siinä kaiken muun ohella. Lopulta laitteet ovat vain laitteita - varmasti oppiminen tulee ensiksi irtoamaan luokkahuone-konseptista - ehkä tulevaisuuden luokkahuoneet ovat virtuaalisia Adobe-connect tiloja, joihin opiskelijat voivat tulla mukaan mistäpäin tahansa. Sitten seuraava askel on se, etä luokkahuone katoaa ja se on siellä, missä oppijakin - kahviloissa, julkisissa tiloissa - jopa vessassa... Tässä vaiheessa pitää varmaan tunnustaa, että itsehän olen ollut jo menneisyydessä sitä mieltä, että etenkin ulkoa opiskeluun WC:n seinä on mitä parhain liitutaulu. Sen kautta minä olen oppinut Amerikan osavaltioiden nimet, Aasian joet ja Suomen kalalajit... Tällä hetkellä meidän vessan seinällä on muuten Kiinan provinssit-kartta, koska minua hävettää, etten tiedä, mistä päin Kiinaa joku itsensä esitellyt uusi ihminen on kotoisin... Toki isoimmat ja tunnetuimmat provinssit tiedän hyvin, mutta pienempien sijainteja en sitten lainkaan. Mutta eipäs eksytä asiasta.
Ryhmämme kanssa me siis pohdimme, millaisia palveluita tulevaisuuden luokkahuonetta varten olisi hyvä niputtaa.
Totesimme, että tulevaisuuden luokkahuoneen muutos pitäisi ehkä aloittaa nimenomaan opettajien asenteita muuttamalla. Suomessa ollaan kuitenkin niin kovasti jo edellä nimenomaan sekä pedagogiikassa että tutkivassa- ja yhteisöllisessä oppimisessa, joten ehkä ensiksi pitäisi muuttaa tulevaisuuden opettajien asenteita viennin kohdemaassa.
Meidän ratkaisumme nimi oli 'Avoin koulu', jossa opetus on joustavaa ja teknologian avulla tuettua. Toki yhdessä aamussa ei päästä konseptia pidemmälle.
Koulutusviennin suurimpia haasteita meidän mielestämme olivat mm. 'miten päästä kilpailijoista kumppaneiksi' ja toinen on tietysti luotettavien partnereiden löytäminen kohdemaasta.
Kaiken kaikkiiaan aamu oli oikein hyödyllinen minun työlleni.
Löysin uusia potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja sen lisäksi sain paljon ideoita Next Generation of eTextbooks projektia varten. Tällaisissa projekteissa ehkä parasta on juuri se, millaisia ideoita itse saa toisten ajatusten kautta.
Pääsin myös ensimmäistä kertaa hypistelemään Leia Median ePaperi-lukijaa, joka toimii aurinkoenergialla. (Olen suvereenisti markkinoinut tätä tuotetta Kiinassa jo monta kuukautta vaikka en ole aiemmin edes nähnyt sitä...)
Kiitos Tekesille hyvistä järjestelyistä ja kiitos kanssa osallistujille kiinnostavista keskusteluista!
Last week on Friday I was in Finlandia hall, in a workshop for Commercialization of Finnish Education export. The idea was to put Finnish companies together in a full-service solution, which might give us competitive advantage when selling Educational technologies and services abroad. This morning was excellent for locating who is who in Finnish educational companies. On top of that we heard some impressive examples from Finnish Education Group and SkillPixels on their solutions for exporting their activities to various countries around the world. I was obviously listening in for our 'Next Generation of e-Textbooks' project, which is trying to do just this: A full value-chain business model for the educational Chinese market. I participated into a workshop whose assignment was to find a solution around 'Future Classroom'. Of course we are still living in a world where 'tablet per student' is a future not current for most schools, but in our workshop we also tried to imagine further - to the learning of future, happening perhaps outside the walls of classrooms. Is the future of classrooms in coffee shops, at workplace or where ever the learner is - or even happening without devices? What will we sell then?
Meillähän on tarkoitus pyöräyttää suomalaista koulutusta Kiinan markkinoille tänä vuonna - siispä tämä oli oiva tilaisuus tavata suomalaisia koulutusalan yrityksiä.
Paikalla oli tosi mukavasti edustusta sekä yritys- että yliopistosektoreilta.
Jokaisella ryhmällä oli reilun tunnin verran aikaa kehitellä omaa konseptiaan, jolla suomalaista koulutusta voitaisiin myydä ulkomaille.
Minä olin ryhmässä, jossa mietittiin tulevaisuuden luokkahuonetta. Tällä hetkellä eletään vielä aikaa, jossa 'uutta' teknologiaa on mobiililaite per oppija. Kuitenkaan en voinut auttaa sitä, että aivoni katsovat pidemmälle tulevaisuuteen: Mitä on tulevaisuuden oppiminen? Se on juuri sitä Kaikkiallistamista - että opitaan siinä kaiken muun ohella. Lopulta laitteet ovat vain laitteita - varmasti oppiminen tulee ensiksi irtoamaan luokkahuone-konseptista - ehkä tulevaisuuden luokkahuoneet ovat virtuaalisia Adobe-connect tiloja, joihin opiskelijat voivat tulla mukaan mistäpäin tahansa. Sitten seuraava askel on se, etä luokkahuone katoaa ja se on siellä, missä oppijakin - kahviloissa, julkisissa tiloissa - jopa vessassa... Tässä vaiheessa pitää varmaan tunnustaa, että itsehän olen ollut jo menneisyydessä sitä mieltä, että etenkin ulkoa opiskeluun WC:n seinä on mitä parhain liitutaulu. Sen kautta minä olen oppinut Amerikan osavaltioiden nimet, Aasian joet ja Suomen kalalajit... Tällä hetkellä meidän vessan seinällä on muuten Kiinan provinssit-kartta, koska minua hävettää, etten tiedä, mistä päin Kiinaa joku itsensä esitellyt uusi ihminen on kotoisin... Toki isoimmat ja tunnetuimmat provinssit tiedän hyvin, mutta pienempien sijainteja en sitten lainkaan. Mutta eipäs eksytä asiasta.
Ryhmämme kanssa me siis pohdimme, millaisia palveluita tulevaisuuden luokkahuonetta varten olisi hyvä niputtaa.
Totesimme, että tulevaisuuden luokkahuoneen muutos pitäisi ehkä aloittaa nimenomaan opettajien asenteita muuttamalla. Suomessa ollaan kuitenkin niin kovasti jo edellä nimenomaan sekä pedagogiikassa että tutkivassa- ja yhteisöllisessä oppimisessa, joten ehkä ensiksi pitäisi muuttaa tulevaisuuden opettajien asenteita viennin kohdemaassa.
Meidän ratkaisumme nimi oli 'Avoin koulu', jossa opetus on joustavaa ja teknologian avulla tuettua. Toki yhdessä aamussa ei päästä konseptia pidemmälle.
Koulutusviennin suurimpia haasteita meidän mielestämme olivat mm. 'miten päästä kilpailijoista kumppaneiksi' ja toinen on tietysti luotettavien partnereiden löytäminen kohdemaasta.
Kaiken kaikkiiaan aamu oli oikein hyödyllinen minun työlleni.
Löysin uusia potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja sen lisäksi sain paljon ideoita Next Generation of eTextbooks projektia varten. Tällaisissa projekteissa ehkä parasta on juuri se, millaisia ideoita itse saa toisten ajatusten kautta.
Pääsin myös ensimmäistä kertaa hypistelemään Leia Median ePaperi-lukijaa, joka toimii aurinkoenergialla. (Olen suvereenisti markkinoinut tätä tuotetta Kiinassa jo monta kuukautta vaikka en ole aiemmin edes nähnyt sitä...)
Kiitos Tekesille hyvistä järjestelyistä ja kiitos kanssa osallistujille kiinnostavista keskusteluista!
Last week on Friday I was in Finlandia hall, in a workshop for Commercialization of Finnish Education export. The idea was to put Finnish companies together in a full-service solution, which might give us competitive advantage when selling Educational technologies and services abroad. This morning was excellent for locating who is who in Finnish educational companies. On top of that we heard some impressive examples from Finnish Education Group and SkillPixels on their solutions for exporting their activities to various countries around the world. I was obviously listening in for our 'Next Generation of e-Textbooks' project, which is trying to do just this: A full value-chain business model for the educational Chinese market. I participated into a workshop whose assignment was to find a solution around 'Future Classroom'. Of course we are still living in a world where 'tablet per student' is a future not current for most schools, but in our workshop we also tried to imagine further - to the learning of future, happening perhaps outside the walls of classrooms. Is the future of classrooms in coffee shops, at workplace or where ever the learner is - or even happening without devices? What will we sell then?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti