"Hullut suomalaiset lost in China" -matkamme jatkui Wudangshanilta astetta mielenkiintoisemmissa merkeissä, kun kiinalaisten ystävieni ehdotuksesta päätimme kokeilla yöjunaa…
Valittavana Kiinassa on ns. “Soft Sleeper” ja ns. “Hard Sleeper”. Koska olemme matkalla juurikin kiinalaisen loman aikaan, soft sleeperit myytiin loppuun sekunneissa ja vaikka olimme kovasti valmiina refreshailemassa CTRIPin kanssa oikeaan aikaan, meille jäi paikkoja vain Hard sleeperiin…
Joten olimme varsin kiinnostuneita näkemään, että mitököhän tästä tulee…
‘Hard Sleeper’ tarkoittaa kolmea päällekkäistä ehkä noin 60cm leveydellä olevaa punkkasänkyä päällekäin. Yhdessä kompleksissa on kuusi sänkyä - mitään hyttejä ei ole vaan kaikki nukkuvat avonaisessa junanvaunussa sekaisin.
Ei todellakaan mitään ‘miehet/naiset’ erikseen juttuja, olin jokseensakin huolissani siitä, että joudun nukkumaan johonkin keskelle kiinalaista kanalaumaa, mutta nyt pienen neuvottelun jälkeen saimme vaihdettua paikat niin, että Juhalla oli keskisänky ja minulla sen päällä oleva yläsänky.
Soft sleeperissä on hytit ja niissä on neljä sänkyä per hytti. Mietin, että sellaista olisi joskus ihan mukavakin kokeilla.
Kaikenkaikkiaan yö kiinalaisessa yöjunassa meni mukavasti. Sain hieman nukuttuakin ja Juha teki töitä 4G:n ja VPN:n varassa mun läppärillä. Varsinainen tehoyö. Mukavammin kiinalaisten kanssa matkustaa näin kuin päiväsaikaan, koska yösin kiinalaiset nukkuvat.
Aamulla konduktööri herätti meidät Zhangjiajiessa ja siinä säästyi myös yhden yön hotellikustannus. Hard sleeper maksoi 9h matkan hurjat 15eur per nenä.
Aamulla oli kyllä hieman hölmistynyt olo, et näinkö se kävi, mut näköjään. Täällä sitä ollaan jossain maailman toisella puolen.
/ So from Wudangshan to Zhangjiajie, we decided to take the Chinese night train. There is a ‘soft sleeper’ as well as a ‘hard sleeper’ in the Chinese night train.
Because the Golden week Soft sleepers were sold out in seconds, we had to settle for a hard one. But no worries: This proofed out to be a lot nicer experience than we imagined. There’s 6 miniature beds in one pod, it’s all in the open carriage, no cabins (unlike in the soft one where there is 4 beds in a closed cabin). Yes the beds are quite small for men the size of Juha, the Chinese are tiny after all… But at least the men and women were all together in the pods, so after negotiating, i got my place moved from the other side of the carriage to be on top of Juha’s middle bed. So overall, we could do some work over Wifi and also get some sleep. This cost 15euros per person and handily did not take time out of the limited days we had in the mountains. I would recommend Chinese trains. Even the old ones. great experiences.
Valittavana Kiinassa on ns. “Soft Sleeper” ja ns. “Hard Sleeper”. Koska olemme matkalla juurikin kiinalaisen loman aikaan, soft sleeperit myytiin loppuun sekunneissa ja vaikka olimme kovasti valmiina refreshailemassa CTRIPin kanssa oikeaan aikaan, meille jäi paikkoja vain Hard sleeperiin…
Joten olimme varsin kiinnostuneita näkemään, että mitököhän tästä tulee…
‘Hard Sleeper’ tarkoittaa kolmea päällekkäistä ehkä noin 60cm leveydellä olevaa punkkasänkyä päällekäin. Yhdessä kompleksissa on kuusi sänkyä - mitään hyttejä ei ole vaan kaikki nukkuvat avonaisessa junanvaunussa sekaisin.
Ei todellakaan mitään ‘miehet/naiset’ erikseen juttuja, olin jokseensakin huolissani siitä, että joudun nukkumaan johonkin keskelle kiinalaista kanalaumaa, mutta nyt pienen neuvottelun jälkeen saimme vaihdettua paikat niin, että Juhalla oli keskisänky ja minulla sen päällä oleva yläsänky.
Soft sleeperissä on hytit ja niissä on neljä sänkyä per hytti. Mietin, että sellaista olisi joskus ihan mukavakin kokeilla.
Kaikenkaikkiaan yö kiinalaisessa yöjunassa meni mukavasti. Sain hieman nukuttuakin ja Juha teki töitä 4G:n ja VPN:n varassa mun läppärillä. Varsinainen tehoyö. Mukavammin kiinalaisten kanssa matkustaa näin kuin päiväsaikaan, koska yösin kiinalaiset nukkuvat.
Aamulla konduktööri herätti meidät Zhangjiajiessa ja siinä säästyi myös yhden yön hotellikustannus. Hard sleeper maksoi 9h matkan hurjat 15eur per nenä.
Aamulla oli kyllä hieman hölmistynyt olo, et näinkö se kävi, mut näköjään. Täällä sitä ollaan jossain maailman toisella puolen.
/ So from Wudangshan to Zhangjiajie, we decided to take the Chinese night train. There is a ‘soft sleeper’ as well as a ‘hard sleeper’ in the Chinese night train.
Because the Golden week Soft sleepers were sold out in seconds, we had to settle for a hard one. But no worries: This proofed out to be a lot nicer experience than we imagined. There’s 6 miniature beds in one pod, it’s all in the open carriage, no cabins (unlike in the soft one where there is 4 beds in a closed cabin). Yes the beds are quite small for men the size of Juha, the Chinese are tiny after all… But at least the men and women were all together in the pods, so after negotiating, i got my place moved from the other side of the carriage to be on top of Juha’s middle bed. So overall, we could do some work over Wifi and also get some sleep. This cost 15euros per person and handily did not take time out of the limited days we had in the mountains. I would recommend Chinese trains. Even the old ones. great experiences.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti