Kiinaan on ilmaantunut uusi ilmiö viimeisen vuoden aikana ja se näkyy värikkäänä katukuvassa.
Nimittäin keltaiset OFO-pyörät. Tai no, kilpailevilla firmoilla on sinisiä, punaisia, vihreitä ja niin edelleen...
Idea on, että pyörän lukko avautuu QR-koodilla, kun käyttää tiettyä Appia...
Pyörän saa jättää katukivetykselle minne vaan, josta joku muu voi sitä sitten käyttää seuraavaan retkeen.
Näin ei tarvita omia pyöriä vaan pyörät ovat ikäänkuin vuokralla.
Kilpailu pyöräfirmoilla on kovaa, joten pyörien käyttöön annetaan alennuksia ja jopa maksetaan siitä, että pyörää saa käyttää.
Hinta saattaa olla 1yuan (14 senttiä tunnilta, esimerkiksi), mutta viikonloppuisin pyörät voivat olla ilmaisia tai jotkut antavat pyörän käytöstä krediittejä, jotta valtaisivat markkinaa...krediiteillä saa lisää pyöränkäyttöaikaa jne.
Eli jos joku maksaa sulle siitä, että käytät pyörää.. etkö sinä käyttäisi...? Tietysti tämä on vaan pyöräfirmojen tapa vallita markkinaa...
Kiinan edellinen ilmiö oli "Didi" elikkä paikallinen uber. Täällä didit ovat vallanneet markkinat niin, että tavallisilla taksikuskeilla alkaa olla hankalaa löytää asiakkaita.
Etenkin xianilaiset taksikuskit ovat olleet maailmankuuluja nyrpeydestään ottaa ulkkareita kyytiin, mutta tänä vuonna olen ollut havaitsevinani asennemuutosta. Tai sitten kiinankieleni on parantunut ja selviän paremmin...
Jotenkin tuntuu et nämä ilmiöt ovat molemmat sellaisia, että vaativat kriittisen määrän ihmisiä käyttämään niitä, jotta niillä tehtäisiin voittoa. En usko, että QR-pyörät ilmaantuvat Jyväskylän katukuvaan ihan justiinsa...
Silti: mielenkiintoinen IoT-ilmiö...:) pitäisi varmaan pistää graduaiheeksi tiedekunnan pankkiin;)
/After 11months of not being in China, Many things have changed once again, but one aspect deserves A whole blog post of Its own: the OFO bikes. Chinese bike company has realised that they can rent out bikes with 1yuan per an hour For mobs. What an environment friendly way of moving around. The companies competing for this market is so fierce that the companies ever give you credits For the time to Keep on cycling - up to A point that if your bike ride would cost 10RMB, They give you 11credits back... this is an interesting financial phenomenon which colleagues in my field are studying. The previous IS related isssue to change the Chinese cities, was of course Didi, the local uber... But both of these require A critical amount of users to be profitable. I dont see rent bikes landing to Jyväskylä in a hurry... but who knows..? We anyways are living in A weirdly share owned society already Thanks to mobile and IoT technology... Somehow i smell the effects of Mao all around here, even now.
Nimittäin keltaiset OFO-pyörät. Tai no, kilpailevilla firmoilla on sinisiä, punaisia, vihreitä ja niin edelleen...
Idea on, että pyörän lukko avautuu QR-koodilla, kun käyttää tiettyä Appia...
Pyörän saa jättää katukivetykselle minne vaan, josta joku muu voi sitä sitten käyttää seuraavaan retkeen.
Näin ei tarvita omia pyöriä vaan pyörät ovat ikäänkuin vuokralla.
Kilpailu pyöräfirmoilla on kovaa, joten pyörien käyttöön annetaan alennuksia ja jopa maksetaan siitä, että pyörää saa käyttää.
Hinta saattaa olla 1yuan (14 senttiä tunnilta, esimerkiksi), mutta viikonloppuisin pyörät voivat olla ilmaisia tai jotkut antavat pyörän käytöstä krediittejä, jotta valtaisivat markkinaa...krediiteillä saa lisää pyöränkäyttöaikaa jne.
Eli jos joku maksaa sulle siitä, että käytät pyörää.. etkö sinä käyttäisi...? Tietysti tämä on vaan pyöräfirmojen tapa vallita markkinaa...
Kiinan edellinen ilmiö oli "Didi" elikkä paikallinen uber. Täällä didit ovat vallanneet markkinat niin, että tavallisilla taksikuskeilla alkaa olla hankalaa löytää asiakkaita.
Etenkin xianilaiset taksikuskit ovat olleet maailmankuuluja nyrpeydestään ottaa ulkkareita kyytiin, mutta tänä vuonna olen ollut havaitsevinani asennemuutosta. Tai sitten kiinankieleni on parantunut ja selviän paremmin...
Jotenkin tuntuu et nämä ilmiöt ovat molemmat sellaisia, että vaativat kriittisen määrän ihmisiä käyttämään niitä, jotta niillä tehtäisiin voittoa. En usko, että QR-pyörät ilmaantuvat Jyväskylän katukuvaan ihan justiinsa...
Silti: mielenkiintoinen IoT-ilmiö...:) pitäisi varmaan pistää graduaiheeksi tiedekunnan pankkiin;)
/After 11months of not being in China, Many things have changed once again, but one aspect deserves A whole blog post of Its own: the OFO bikes. Chinese bike company has realised that they can rent out bikes with 1yuan per an hour For mobs. What an environment friendly way of moving around. The companies competing for this market is so fierce that the companies ever give you credits For the time to Keep on cycling - up to A point that if your bike ride would cost 10RMB, They give you 11credits back... this is an interesting financial phenomenon which colleagues in my field are studying. The previous IS related isssue to change the Chinese cities, was of course Didi, the local uber... But both of these require A critical amount of users to be profitable. I dont see rent bikes landing to Jyväskylä in a hurry... but who knows..? We anyways are living in A weirdly share owned society already Thanks to mobile and IoT technology... Somehow i smell the effects of Mao all around here, even now.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti