perjantai 10. huhtikuuta 2015

InBody April 2015

Kävin viime vuonna 8.4. InBody-mittauksessa Killerillä (tulokset täällä) ja koska en uhoamisestani huolimatta onnistunut käymään uudestaan syksyllä, päätin nyt, että käyn uudemman kerran suunnilleen samaan aikaan vuodesta, jotta voin tarkastella treenauksen tuloksia. 2014 vuoden ajan treenasin about 3 kertaa viikossa, niin kuin heiaheian treenilokista näkee. Mut täytyy sanoa, että InBodyn eiliset tulokset sai mut putoamaan penkiltä.
  
Mikä muutos?
April 2014 -> April 2015
Paino/Weight: -3,8kg
Lihasmassa/Muscles: +1,8kg
Rasvamassa/Fat: -6,7kg!!!
Painoindeksi/Weigh index: -1.3
Rasvaprosentti/Fat percentage: -7,3%

Siis täh. Enhän mä oo juurikaan muuttanut mun ruokavalioo, enhän? Enhän mä oo juurikaan muuttanut mun treenejä? No olenpas. Vuoden vaihteesta olen treenannut 4-5kertaa viikossa HIIT-treenejä Roundi3-sivustolta. Uskallan sanoa, että huikea lähemmäs seitsemän kilon rasvan häviäminen johtuu juurikin HIITistä. Vain 15min päivässä. Tottakai minulla on pohjalla vuosien itsepuolustustreenit, enkä ole ikinä ollut ilman liikuntaa elämässäni, mutta olen silti aivan ihmeissäni, miten 15min päivässä voi näin radikaalisti muokata mun kehoa. 

Tuloksia kanssani tutkinut PT oli myös vähän silleen, että huh huh - tän jälkeen ei oikein voi tehdä paljoo mitään muuta kuin sellaista fine-tunausta. Siis toki, onhan mulla keskivartalossa rasvaa - sen nyt voi nähdä silmillä. Mutta olen tyytyväinen siitä, että alan näyttää normaalilta ihmiseltä. Minulla on koko elämäni ollut sellainen 'ylipainoisen' imago ja itsetunto on myös ollut sen mukainen. Koulussa se johti koulukiusaamiseen, koska olin arka ja koin olevani isompi kuin muut. Nykyisin toki itsetunto on parantunut, mutta muutos päänsisällä ylipainoisesta normaaliksi on vaikeampi ajatus. Uskon myös, että ihmiset ympärilläni kokevat asian samalla tavalla. Juttelin asiasta veljeni kanssa. Hänen kommentinsa: "Mä en oo koskaan aiemmin tuntenut sua niin, että olisit normaali" jäsensi asian minulle erittäin hyvin. Vaikka tässä yhteiskunnassa onkin jotenkin rankkaa sanoa ihmiselle ääneen, että olet ylipainoinen niin kyllähän sen näkee päältä päin. Ja painoindeksin mukaan olen edelleen ylipainoinen - joskin InBody ei suosittele painon pudotusta, koska minulla on niin paljon lihasta - 33,2kg!!! PT oli silleen, että "Mullakaan ei ole noin paljoa lihasta". Hän ehdotti, että voisin silti jatkaa miinuskaloreilla n. puoli kiloa kuussa tahtiin, niin että vähentäisin hiilihydraateista (näin olin itsekin ajatellut). Kuitenkin jos rasvaprosentti laskee alle 20 paljonkin niin ihminen alkaa näyttää kuivalta. Naisessa on hyvä olla vähän sitä rasvaakin. Seuraavan 3kk tavoite minulla on kiinteyttää tuota keskivartalon ja reisien ympärillä olevaa rasvaa/selluliittia. Treenausta en aio muuttaa, koska se on minulle hyvä eli tällainen:
Ma: HIIT
Ti: HIIT
Ke: Embutreeni (Shorinji Kempo)
To: HIIT (+uinti pojan kanssa)
Pe: HIIT (ja illalla Kempo pojan kanssa jos jaksan)
La: Lepopäivä (/uinti pojan kanssa)
Su: Kempo+HIIT   

Heiaheian tilastot demonstroi mun elämäntapamuutosta vuoden alusta mainiosti:

HIITtejä tein myös viime vuonna, mutta jotain kertoo se, että olen tehnyt niitä 33 kertaa 12kk aikana, kun nyt 48kertaa 3kk aikana... Onhan tuossa pienenmoinen muutos. Kempoakin olen onnistunut lisäämään, osittain embutreenien kautta n.50% kasvulla. Kävely on jäänyt vähemmälle - koska en ole ollut Kiinassa, jossa tulee käveltyä joka paikkaan. Odotan kauhulla, mitä tapahtuu touko-kesäkuun aikana terveellisille elämäntavoilleni, kun matkoja on tulossa Lissaboniin, Karlstadiin ja Kiinaan. Onnistunko pitämään 5krt viikossa HIIT-treeneistäni kiinni sinäkin aikana? Ainakin olen aloittanut henkisesti jo pohtimaan tätä asiaa. Suomen sisäiset matkat eivät ole haitanneet menoa paitsi itse matkapäivinä. Tavoitteena on treenailla tähän malliin seuraavan puoli vuotta ja katsoa sitten, mikä on muutos.     
Huom! 2015 tuloksessa siis tammi-maaliskuu kun 2014 tuloksessa koko vuosi.

This week I went to an InBody-measuring for the second time. The last time was last year in April. The results blew my mind. I had managed to turn 6,7kg of fat into muscles in one year. My fat percentage is NORMAL. I've got 33,2kg of muscles in my body. I mean, yes, I know I train a lot right now and I was expecting some change, but it's way better than my wildest dreams. Yes, I am still what could be listed as 'over weight', but actually the machine does not recommend me to loose any weight as I have got so much muscles. What changed was that beginning of this year I started to train HIIT five times per week. That's it. 15minutes per day. If you think you don't have time for it in your life, you know you are kidding yourself. I am amazed just looking at the mirror too - of course I still have fat around my stomach and thighs,  so there's something to work on, but even the PT said that I am in a stage of 'fine tuning' rather than radical change anymore. Now of course the transformation of the body does not automatically mean transformation of the mind. I need to start thinking of myself as a normal human being. Wow. I have never done that. I've had a bad self esteem for most throughout my life. I urge you to think about it: 15minutes per day. Are you really sure you don't have time for it? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...