torstai 7. helmikuuta 2013

Luotijunailua

Läksimme luoyangiin luotijunalla. Japanilaiset ovat avustaneet Kiinaa luotijunaverkostonsa rakentamisessa, joten junat ovat hulppeita ja fiilis on samantapainen kuin shinkansenissa. Kiinan hallitus haluaa kiinalaisten alkavan käyttää luotijunia lentojen sijaan, joten asemat on rakennettu keskustan ulkopuolelle, massiivisesti lentolenttätyyliin. Xi'anin luotijunia-asema sijaisee ainokaisen toimivan metrolinjan päässä, mutta me päätimme maksaa 6 euroa siitä lystistä, että menimme sinne taksilla.

Hallimaiselta asemalta löytyy pari kauppaa ja ravintolaa - me söimme ramenit, jotta japanilaiskokemus oli taattu. (Tottakai myös mäkki ja KFC löytyy... mut ei Starbucksia, apua!

Tilaa juoksennella.

Ramenravintolassa oli japanilaista tunnelmaa.
 Löytyipä sieltä leikkipaikkakin, vaikka harmitti, kun siellä ei ehtinyt olla kuin ehkä vartin. Sieltä löytyi mm. Todella vaarallinen liukumäki ja muovinen puu, joka oli aishalle tuttu jo useammalta kiinalaiselta lentoasemalta.

Noin varttia ennen lähtöä päästiin laiturille ja itse junaan
 Mieheni on aina halunnut matkustaa ykkösluokassa, joten oli hankkinut meille n. 50€ maksaneet edestakaiset liput ykkösluokkaan. Etäisyyttä oli suunilleen 400km, mutta matka kesti ainoastaan 1,5h. Vähän niin kuin olisit menossa iihin Jyväskylästä, mutta olisitkin perillä jo kuopiossa.
 Ykkösluokassa oli ihanat leveät luksuspekit, paljon jalkatilaa ja rauhallista seuraa. Tarjolla oli virvoitusjuomia (kiinalaiseen tyyliin teetä ja coca colaa) ja pieni 'lahjaboksi', joka sisälsi keksejä, sämpylän ja mausteherneitä.

Pieni matkalainen simahti kainalooni ja nukuimme perille asti. Todella mukava tapa matkustaa. Jos täällä voisi varata kokonaisia hyttejä yöjunasta niin varmaan matkaisimme pidemmällekin viikonloppureissulle. Noh, minä olen erittäin iloinen että pääsemme tällekin reissulle - shaolinin temppeli, here We come!
We took the japanese built chinese bullet train to luoyang. It was a very pleasant and easy way to travel 400km in 1,5h. We went first class too, my husband thought it would be nice. Although the people selling him the tickets tried to put me and Aisha to 2.class and him to first class alone! The bullet train station is very much like an airport, which is because the Chinese government is trying to replace planes by trains in the future. So far the stations are pretty empty, but by 2015, they are expected to be covering quite a bit of the travels. I certainly would travel by the train to other places if it's this convenient:)