Tänään olen Hainanissa, Kiinan eteläpuolella sijaitsevalla saarella eBEREA-projektin Kiina-Eurooppa-yhteistyökonferenssissa. Minulla on iltapäivällä esitys aiheesta: "Mobile phone shopping - Comparison of Finnish and Chinese Consumers". Tätä aihetta olen tutkinut viimeisen vuoden ajan täällä Kiinassa ja Suomessa.
Toistaiseksi tutkimustulokset ovat varsin mielenkiintoisia. Tiesitkö esimerkiksi, että:
- Kiinalaiset naiset käyttävät todella paljon aikaa shoppaillen puhelimillaan, kun taas suomalaiset turvautuvat puhelinshoppailuun vaan jos kannettavaa ei ole saatavilla
- Suomessa voi kännykällä ostaa kätevästi eLippuja juniin, busseihin tai lentokoneisiin, mutta Kiinassa tällainen QR-koodinen hässäkkä on vasta tulevaisuutta
- Kiinassa postin toimitusjärjestelmä hakkaa suomalaisen todella kovaa: Paketit tulevat päivässä perille ja postia saa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
- Suomessa älypuhelin markkinat ovat jakautuneet edelleen liian monen valmistajan kesken, niin että Appien tuottaminen on kallista - pitäisi olla omat appit nokialle, iphonelle, androideille ja vielä symbian-puhelimillekin. Kun taas Kiinassa yli 60% älypuhelimista on android-puhelimia ja siksipä appien tuottaminen on kätevää myyjille.
- Kiinalaiset shoppailevat kotonakin mieluiten puhelimella tai iPadilla, tietokoneita ei viitsitä avata ja usealla nuorella ei edes tietokonetta ole, on vain kännykkä.
- Kännykkäshoppailu on kasvussa sekä Suomessa että Kiinassa.
Alku vuonna tammikuussa tämä samainen Sino-European tutkimuskonferenssi Pekingissä poiki minulle kasan uusia tutkimusajatuksia, joten odotan mielenkiinnolla tapahtumaa. Uskon, että kiinalaisten ja suomalaisten tutkijoiden kohtaamisesta on paljon hyötyä puolin ja toisin ensi vuoden tutkimusajatuksille.
Today I'm in Haikou, Hainan in eBEREA project's 4th Sino-Finland e-Business Education and Research Collaborative Innovation Forum. In January I attended the same forum in Beijing which lead to my on-going research with the Chinese: Mobile phone shopping - Comparison of Finnish and Chinese Consumers. So far we have found out quite interesting thoughts about shopping habits in China and in Finland. Did you know that:
- Chinese girls shop almost every day with their mobile phone?
- Finnish only resort into using mobile phone for shopping if they are on the move, or it's otherwise convenient (e-tickets or such?)
- The Chinese delivery system beats the Finnish one from the customer point of view, as Chinese get their packages fast and Finns don't seem to have a chance of getting them at all, if the post office is always closed when they are working.
- The Finnish market for apps is so divided (because of Nokia phones still in the market) that it's very difficult to know how to invest money into the app development if you are a seller trying to enter the app market in Finland, where as in China, android operated phones dominate and therefore it's easy to know which operating system to develop the apps for.
These and other interesting findings of my study I'm presenting in the afternoon in this forum. I am looking forwards to this conference because I know it will bring many good ideas on how to improve my research in the future. I am still very new to e-Commerce, so it will be another great learning opportunity!
Toistaiseksi tutkimustulokset ovat varsin mielenkiintoisia. Tiesitkö esimerkiksi, että:
- Kiinalaiset naiset käyttävät todella paljon aikaa shoppaillen puhelimillaan, kun taas suomalaiset turvautuvat puhelinshoppailuun vaan jos kannettavaa ei ole saatavilla
- Suomessa voi kännykällä ostaa kätevästi eLippuja juniin, busseihin tai lentokoneisiin, mutta Kiinassa tällainen QR-koodinen hässäkkä on vasta tulevaisuutta
- Kiinassa postin toimitusjärjestelmä hakkaa suomalaisen todella kovaa: Paketit tulevat päivässä perille ja postia saa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
- Suomessa älypuhelin markkinat ovat jakautuneet edelleen liian monen valmistajan kesken, niin että Appien tuottaminen on kallista - pitäisi olla omat appit nokialle, iphonelle, androideille ja vielä symbian-puhelimillekin. Kun taas Kiinassa yli 60% älypuhelimista on android-puhelimia ja siksipä appien tuottaminen on kätevää myyjille.
- Kiinalaiset shoppailevat kotonakin mieluiten puhelimella tai iPadilla, tietokoneita ei viitsitä avata ja usealla nuorella ei edes tietokonetta ole, on vain kännykkä.
- Kännykkäshoppailu on kasvussa sekä Suomessa että Kiinassa.
Alku vuonna tammikuussa tämä samainen Sino-European tutkimuskonferenssi Pekingissä poiki minulle kasan uusia tutkimusajatuksia, joten odotan mielenkiinnolla tapahtumaa. Uskon, että kiinalaisten ja suomalaisten tutkijoiden kohtaamisesta on paljon hyötyä puolin ja toisin ensi vuoden tutkimusajatuksille.
Today I'm in Haikou, Hainan in eBEREA project's 4th Sino-Finland e-Business Education and Research Collaborative Innovation Forum. In January I attended the same forum in Beijing which lead to my on-going research with the Chinese: Mobile phone shopping - Comparison of Finnish and Chinese Consumers. So far we have found out quite interesting thoughts about shopping habits in China and in Finland. Did you know that:
- Chinese girls shop almost every day with their mobile phone?
- Finnish only resort into using mobile phone for shopping if they are on the move, or it's otherwise convenient (e-tickets or such?)
- The Chinese delivery system beats the Finnish one from the customer point of view, as Chinese get their packages fast and Finns don't seem to have a chance of getting them at all, if the post office is always closed when they are working.
- The Finnish market for apps is so divided (because of Nokia phones still in the market) that it's very difficult to know how to invest money into the app development if you are a seller trying to enter the app market in Finland, where as in China, android operated phones dominate and therefore it's easy to know which operating system to develop the apps for.
These and other interesting findings of my study I'm presenting in the afternoon in this forum. I am looking forwards to this conference because I know it will bring many good ideas on how to improve my research in the future. I am still very new to e-Commerce, so it will be another great learning opportunity!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti