maanantai 3. marraskuuta 2014

Aishan elämää Kiinassa 2014 osa1

Äiti sanoi, että nyt marraskuussa saan maanantaisin kirjoitella blogiin että mitä mulle kuuluu, kun tiedän että siellä kotimaassa on paljon mummuja ja leikkikavereitakin, joita kiinnostaa mun jutut.
No viime viikolla muutettiin takas meidän Kiinan kotiin. Sinne piti mennä kolmella lentokoneella, joista pisimmän matkan mä lähinnä nukuin ja sit katoin toy story elokuvia äitin läppäriltä. Koneet on musta tosi jänniä, mut vielä mukavampaa on kattoo ikkunasta kun autot ajelee lentokentällä.
 Metrot on hieman pelottavia, mutta niin kiinnostavia.
 Oli muuten kiva pitkästä aikaa tulla xianin kotiin. Mä ihan ekana pompin tunnin verran sängyllä nauraen ja samoin 'this pamma' tosi monta kertaa painokkaasti. Joskohan ymmärsivät, mitä sillä tarkoitin...
 Äiti ja isi sattaa välillä olla vähän tyhmiä eikä ne tajua, että kyllä mä itsekin osaisin laittaa nuudeleita ja kaataa vesilasillisen itselleni. Ja välillä ne yrittää tarjota sellaisia ruokia, joiden katselukin saa mut yökkimään, kun Kiinassa on mun herkkuruokiakin tarjolla vaikka kuin paljon. Siis riisiä ja nuudeleita. Äiti tyhmä ei anna mulle mandariinejakaan enää paitsi jos annan sille sen kortin. En ymmärrä miks se ei vaan anna sitä mandariinia niin kuin ennenkin.
 No kerran tai kaks päivässä mä pääsen leikkimään sisäleikkipuistoon ja se on kyllä mun suosikkijuttusi täällä. Viikonloppuisin siellä on muitakin lapsia ja niillä on kaikilla musta tukka. Niiden äidit tulee kännyköiden kanssa mun perässä, en tiiä miks. Mut silloin mä ainakin juoksen pakoon ja kovaa. Kaikki ne leikkipuistot, jotka oli mulle kaks vuotta sitten liian vaarallisia, mä meen nyt vaikka pää eellä.
 Musta on niin kiva olla Kiinassa, että annan päivittäin ihan tosi paljon pusuja ja haleja äidille ja isille. Jompi kumpi niistä on ihan koko ajan mun kans täällä ja vaikka mulla onkin vähän ikävä Suvia ja mun leikkikavereita päivärinteellä niin musta on kyllä ihana kun isillä ja äitillä on aikaa olla mun kanssa. Mä pyydän niitä usein rakentamaan mun kans palikoilla, leikkimään iglu-leikkiä sängyllä tai vaan riepottamaan ilmassa ja lennättämään mua ympäri meidän huonetta
 ¨Yks juttu mistä tykkään tosi paljon on toi pyykin pesu. Isi sanoo ettei se mukamas tarvii mun apua siihen, mutta en oo samaa mieltä. Mä pesen mun autot joka aamu ja jos äiti ei huomaa niin kiipeen itsekin sinne pesukoneeseen. Tykkäisin myös käyttää imukuppia vessanpöntön avaamiseen, mut jostain syystä ne alkaa huutaa ihan tosi kovaa jos se on mulla kädessä
 Kaks kertaa päivässä me käydään syömässä jossain ravintolassa, jossa mä saan paistettua riisiä (ihan tosi hyvää nakkipaloilla ja munalla), mut joskus en jaksais istua mun rattaissa ja ootella kun aikuiset syö. Tylsää!
 Äitin kiinalaiset kaverit juoksee mun perässä ja ottaa mua syliin. Mä tykkään kokeilla niiden sprinttitaitoja, toisin kun äitiltä, niiltä pääsee helpommin pakoon. Mä oon harjoitellut sanomaan niille että 'shui' (vesi) ja xiexie (kiitos). Nyt taidan lähtee leikkimään, mä laitan vaikka ens maanantaina kans jotain juttua sit et miten mulla menee.

Aisha
Mum said i could write to you how i am doing in China on mondays this autumn. I love being back! When I got to my Xian home, I jumped up and down in joy, because 'This Pamma!' If you see what I mean. I remember from last year all the playgrounds and the egg fried rice, but most importantly it's great to have one parent with me at all times. I do like that. I try to tell my sometimes thick parents that i am grateful that they do this for me by kissing and hugging them as much as I can.

Every day we go out with me sitting in the push chair. There is an indoor playground where I go almost every day and it's bigger than last year. On the weekend there's even more kids and I don't have to play alone. The parents of those black haired kids run after me with their cell phones, but if I spot that, I will run away as fast as I can. It's really amusing to make adoults run after me, don't you think...?

What I really like doing here is laundry. Daddy says he does not need my help for it but it's just not true. I wash my cars every morning and I'd like to wash myself too, but mum won't let me climb into the machine. What also would be very interesting is to try to unblock the toilet with that stick thing that you put in there. But they do shout if it touch it.

Did I tell you that I got here with three planes? I love planes.. And also because their windows you can see cars. And in Chinese planes the food is always rice, noodles, bread and crackers... All my favourites!

The only little draw backs are that I have a runny nose this week and it means that I can't always sleep at night from my cold. But that's ok, more time for playing! I better go now, mum is hovering. I'll write something next Monday as well.

Topfish



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...