Kuten tämän blogin lukijat hyvin tietävät, pakenin suomen pimeää marraskuuta Kiinaan. Kuitenkin minulla on täällä tärkeämpikin tehtävä kuin nauttia aurinkoisista päivistä - nimittäin Next Generation of e-Textbooks -projektin pilotointi.
Kyseessä on siis suomalaisten koulutsalan yritysten kaupallistamisesta Kiinaan. Tällä viikolla alkoi pilotti, jossa xianilaiset väikkäriopiskelijat kokeilevat a) suomessa tuotettuja verkkomateriaaleja, b) suomalaisia oppimismetodeja ja toivottavasti myös c) suomalaista teknologiaa. Verkkomateriaalit ja niiden ympärille rakennettu pedagoginen kehys on tuotettu Jyväskylän yliopiston ja Didactec yrityksen yhteistyönä Onedu-oppikirja-alustalle. Teknologiatarjoajana meillä on mukana Leia Media.Tämä pilotti on osa isonpaa kurssia nimeltä "Enterpreneurship and Finance Innovation". Tämän jakson nimi on 'Venture Capital' ja sen tarkoituksena on opastaa opiskelijoita liikesijoittamisen maailmaan.
Kurssin aikana opiskelijoilla on ns. kontaktitunteja minun ja paikallisopettajansa Zhilin Qiaon kanssa. Olemme rakentaneet kurssin englanninkielisen materiaalin pohjalta, mikä on näille kiinalaisille hieman haasteellista, mutta Zhilin on ystävällisesti kääntänyt osan materiaaleista kiinaksi, joten heidän pitäisi pystyä seuraamaan opetusta.
Osa kurssimateriaaleista on siis netissä ja ideana on, että he pystyisivät kännyköillään selaamaan ja lukemaan. Eli mobiililaitetuettua oppimista. Suurimmalla osalla on 3G-yhteys, mutta koulun WLAN-verkko on yleensä nopeasti kuormittuva, joten www-sivun avautuminen kestää. Verkko on parhaimmillaan koulun 10. kerroksessa....
Tällä kurssilla oppimateriaalit eivät ole hankalia sisäistää, mutta oppimismetodit ovat haasteellisia. Opiskelijat pääsevät äärimmäisen harvoin kuuntelemaan englanninkielisiä luentoja ja sen päälle opetan heitä tekemään ryhmätöitä ja vielä päälle brainstormingia ja posteriesityksiä. Kaiken kaikkiaan uutta sekä opiskelijoille että opettajalle. Vaikka tietystikin suomessa tällainen on aika normaalia.
Odotan mielenkiinnolla, millaista palautetta kurssista tulee. Onko Kiina valmis muuttamaan opetustaan pohjois-eurooppalaiseen avoimempaan suuntaan - ehkäpä.
Parin vuoden takainen vetämäni Creativity Workshop -poiki kopioijan opiskelijasta, josta tuli opettaja. Tällaiset kokemukset ovat niitä Early Adopters -menestystarinoita, joita myös näistä piloteista haetaan.
Tottakai kysymys on siinä, että onko suomalaiselle koulutukselle markkinoita Kiinassa? Ja jos on, niin mitkä ovat niitä asioita, joita he haluaisivat oppia ja mitä he ovat valmiita niistä maksamaan? Jos nyt minun pitäisi kehitellä business-ideaa tälle konseptille niin lähtisin innovatiivisen ajattelun training/konsulting -idealla. Täällä ihmiset kopioivat toisiaan ja heidän tuleekin oppia olemaan osana massaa. Kuitenkin tämä tarkoittaa sitä, että heille on haasteellisempaa löytää yksilöllisiä, saati omaperäisiä ajatuksia tai ideoita, joista tehdä bisnestä.
Joten tällä viikolla siis luennoin yritysijoittamisesta. Mitä minä tiedän tästä aiheesta...? No ei takerruta pieniin asioihin... Zhilin onneksi osaa asiansa, joten minä keskityn pedagogiikkaan.
Eka luento meni hyvin. Opiskelijat olivat innostuneita ja mukana keskustelussa. Myös opettajan ja opiskelijan välinen suhde on Kiinassa hieman erilainen kuin meillä kotona Suomessa, joten uskon, että tällainen 'ohjaavampi' tyyli (vs. 'opettavampi' tyyli) on heille myös mielenkiintoista kokea. Kuitenkin on hyvä muistaa, että koulutusviennin kaupallistamisessa oleellisinta on mukautua kohdemaan tarpeisiin, eli jos menee liian korkealentoiseksi niin sitten voi olla, että opetuksesta katoaa luotettavuus. Kohtuus kaikessa. Raportoin myöhemmin, miten tämä kokeilu onnistui.
This week I gave my first lectures here in Xi'an Jiaotong University for this year. I am teaching Venture Capital(!) which is part of a bigger course by Zhilin Qiao on Enterpreneurship and Finance Innovation. The idea is to bring learning materials, technologies and pedagogical approach from Finland and see how that can be adopted to the Chinese educational environment. What kind of needs and requirements do they have and is there any added value in bringing Finnish education to the Chinese market. The first lecture went well, the students were looking at the e-Textbook with their mobile phones (the internet here is of course very slow) and they were rather motivated to enter the elevator pitch competition that I have set up for them. I will report some feedback of this course later as it progresses. Read more of this project here.
Your audience looks a bit scared
VastaaPoistaWouldn't you be?
Poista