sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Mun vetämät reenit

Mä olen harrastanut Shorinji Kempoa nyt 13 vuotta. Yksi tämän lajin pääajatuksista on 'puoleksi itselle, puoleksi muille'. Mitä pidempään reenailee, sitä enemmän se on toki 'puoleksi muille' eli nykyisin olen vastuussa perjantain reeneistä. Ja kesällä varmaankin nyt sitten torstain, kun perjantain reenit siirtyvät torstaille kesäkuussa.
 Niinpä ajattelin, että voisin vähän avata mun vetämiä reenejä. Yleensä, kun on vetovuoropäivä, aloitan reenien suunnittelun päässäni, kun lähden töistä. Mietin, mikä olisi hyvä teema tänään. Mitä ei olla tehty pitkään aikaan. Teema voi olla vaikkapa joku tekniikkaperhe (samanlaisen hyökkäyksen puolustustekniikat) tai teemana voi olla nopeus tai vaikka 'potkut'. Omissa vetämissä reeneissä on se kiva puoli, että saa itse päättää, mitä tehdään:)
 Saatan luonnostella reenien pohjan joko kännykkääni tai sitten paperille. Joskus luonnos on vaan mun päässä. Joskus reeni-idea tulee keskellä viikkoa ja silloin kirjaan sen kännykän reeniluonnoslistalle. Siellä on odottelemassa esimerkiksi heittoreenit, jotka vaativat tietyntyyppisen fiiliksen, jotta ne jaksaa vetää.
 Tän viikon perjantaina sain ajatukseksi vetää alkulämppärit Kalastajan vaimo-blogista. Toki se oli hieman muunneltu. Mun versiossa:

10x Jännehyppy
10x X-hyppy
10x Hämähäkkihyppy
10x Vatsalihasliike
10x Punnerrus
10x Selkälihasliike

Toistetaan kolme kertaa putkeen

Tämä oli ihan toimiva setti, tosin mun pohkeet oli ihan maitohapoilla jo alkuunsa, että ehkä pitää säätää noi hämppyrit johonkin muuhun vielä, jotta jaksaa paremmin.
Sitten reenailtiin kusshineita, eli väistetään koukkulyöntiä alta kyykkäämällä ja lyödään ja/tai potkaistaan mahaan. Tehtiin ns. rivimuodostelmassa ja toinen rivi liikkui aina välillä vasemmalle, jotta parit vaihtuivat. Lisäksi pistin parit kilpailemaan siitä, kuka tekee ensin 12 suoritusta, koska tällä tavoin he keskittyivät 'tekemään' eivätkä puhumaan. Joskus on tärkeää pitää ns. fyysisiä reenejä, ei niinkään hioa tekniikkaa. Yleensä n. 2-3tekniikkaa riittää reenien keskivaiheeseen. Tasapainotukseksi tehtiin myös paria vääntöä samalla taktiikalla.
Näissä reeneissä oli seuraava kaava:
- Alkulämpö 15min
- Nopeampitahtista tekniikkaa (kusshin zuki, -geri, -zukigeri, katatenage, gyakugote, makigote, okurigote) 30min
- Listatekniikkaa (jaettiin vyöasteittain ja reenasivat oman tasoisia tekniikoitaan 4 eri parissa) 35min
- Loppulämpö 10min

Lopussa otetiin randoria eli ottelumaista juttua ensin käsillä, sitten jaloilla, sitten kaksi yhtä vastaan, sitten kolme kolmea vastaan ja lopuksi pehmeitä tekniikoita, kolme kolmea vastaan. Ja ihan lopuksi vielä 20 hämähäkkihyppyä (tai enemmän, jos jaksaa tehdä enemmän siinä ajassa, kun minä tein 20. Paras taisi olla 29...)

Sellaiset oli mun vetämät reenit tällä kertaa.

I am in charge of teaching once per week in the Jyväskylä Shorinji Kempo classes. This week, I had stolen some ideas from a blog to make the people sweat at the beginning. Then we did some fast excersises and randori. Seemed to be a working set.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...