maanantai 16. heinäkuuta 2012

Kaula-aukko ja kauniit silmät

Menneen viikon 'seksiaiheinen' blogipostini poiki hyvää keskustelua liittyen naiseuden rajoittamiseen esimerkiksi pukeutumisessa miesvaltaisilla aloilla. Hieman lisäajatuksia siis heräsi.



Minä olen välimuoto/balanssipukeutuja. Yritän näyttää asialliselta, mutta tiedostan myös sen, että joskus 'tehosteilla' voi saada aikaan tarpeellista huomiota asialleen. Tässä asiassa olen hieman kaksinaismoraalinen ja myönnän, että kritisoin naiseuden vetämistä äärimmilleen, sillä mielestäni silloin ei yleensä saavuta haluttua lopputulosta. Asia on muutenkin hieman kyseenalainen, sillä yleisön reaktiota ei voi aina ennalta arvata, joten tehostaminen on tietoinen riski, jolla voi joko tulla ignoroiduksi tai auttaa asiaansa.



Jotta tämä keskustelu ei olisi pelkästään teoreettisella tasolla, esitän tuoreen esimerkin Kreetan matkaltani. Pakkasin matkalaukkuuni erityyppisiä mekkoja, sillä työskentelyolosuhteet olivat varsin kuumat. Mielestäni naiselle kokouksessa sopii aivan hyvin mekko jakkupuvun sijaan ja kaikki 7kpl mekkojani pääsivätkin ulkoilemaan. Minulla oli kaksi esitystä, joissa molemmissa käytin samaa mekkoa - tämä oli kohtalaisen siisti ja peittävä, erittäin asiallinen, tai ainakin näin ajattelin.


Kreikassa kun ollaan, sain palautetta aiheesta. Juuri ennen ensimmäistä esitystäni tajusin, että tarvitsen kuulakärkikyniä ja pyysin niitä Internet-vastaavalta,  n. kolmekymppiseltä Nikokselta, jonka kanssa olin käynyt jo muutaman aiemman keskustelun. Hän sanoi minulle, että toki hakee minulle kyniä, koska minulla on niin 'kauniit silmät'. Siinä vaiheessa tulin siihen tulokseen, että ehkäpä mekkoni kaula-aukko oli kuitenkin hieman paljastava. Tämän tilanteen olisi ehkä voinut ottaa ahdisteluna, mutta tilanteen henki oli erittäin positiivinen ja koin sen täysin kohteliaisuutena.



Kuitenkin päätin seuraavaan palaveriin iskeä kaulaani huivin, jolla tarvittavilla hetkillä voidaan peittää näkyvyys siten, että palaverin mieshenkilötkin voivat keskittyä aiheeseen. Toisaalta on hyvä olla joitakin ässiä hihassa, jos miehet (varsinkin nuoret) alkavat ryppyillä, mutta tehokeinoja olivatpa ne sitten korkokenkiä tai kaula-aukkoja, täytyy osata käyttää asiallisesti, tietoisesti ja oikealla hetkellä. Täytyy myös ymmärtää, että naisellisuudella on kohderyhmänsä ja vastakohderyhmänsä ja aina löytyy joku moralisoitsija (joskus jopa minä itse) valittamaan, että taas se on puolialastomana palaverissa...



Kaula-aukosta vielä sen verran, että minun pelastukseni on pitkä tukka. Sillä voi liian paljastavan asun muuttaa katselukelpoiseksi helposti kampaamalla latvat etupuolelle. Naisellisuuden ylläpitäminen miesvaltaisten alojen palavereissa ei ole yksinkertainen tai helppo kysymys. Olen kuitenkin sitä mieltä, että koska olen nainen, saan myös pukeutua kuin nainen. Tietysti joskus pukeutuminen on mielenosoitus - kuten esimerkiksi lauantai-iltana, jolloin koin, että miespuolinen kolleegani kritisoi työtäni aivan turhaan 'shoot the messenger' -ajatuksella, koska nyt hänen vain täytyi saada kiukutella jollekin. Sen jälkeen oli sellainen fiilis, että saankin pukeutua juuri niin paljastavaan mekkoon illallisella kuin haluan ja miettikööt itse sitten minne suuntaavat katseensa. Konkretian tasolla alla sama mekko kahdessa eri kontekstissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...