lauantai 10. marraskuuta 2012

360Buy.com

Tässäpä verkkokauppa, jonka olemassaolosta minulla ei vielä viime viikolla ollut mitään käsitystä.
 Tällä viikolla kuitenkin vierailin tässä suurehkossa kiinalaisyrityksiessä.
 Heillä on 30 000 työntekijää, joista suurinosa (kolmasosa) on lähettejä.
 Noin kolme vuotta sitten heidän tilauksensa kääntyivät eksponentiaaliseen nousuun. Heillä on maineena nopea toimitusaika ja halvat hintakamppanjat - jos tilaat aamulla, saat tuotteen iltapäivällä jne. He saavat esim. 300 000 tilausta päivässä.
 Tämä kauppa myy siis B2C ja C2C malleilla pääosin elekrtoniikkaa. Tosin B2C on kasvussa, kun taas eBaymäiset asiakkaalta toiselle markkinat hieman hiipuvat ainakin heidän tilastoissaan.
 Kävimme mm. huoneessa, jossa oli 12 50-tuumaista Samsungteeveetä niitattu seinään. Niistä pystyi seuraamaan reaaliajassa heidän tilauksiaan ja sitä, mikä kauppa ottaa tilauksen vastaan, missä lähetit ovat menossa jne.
 Komentokeskuksessa...
 Jälkeenpäin oli Q&A, jossa kysymykset oli ennalta kerrottu vastaajille, joten kumpikaan osapuoli ei joutunut menettämään kasvojaan. Mukana oli myös minun tutkimustani sivuavia huippukiinnostavia kysymyksiä liittyen verkkokaupan toiminnallisuuksiin ja asiakkaiden käyttäytymisen ohjailuun. Minua kiinnostaa myös, mitä 'asiakas' ajattelee, vaikka minun asiakkaani onkin useimmiten opettaja eikä kuluttaja. Samanlaisia toimintoja käytetään siis myös oppimateriaalipankeissa, joita itse tutkin työkseni. Sain vihiä ainakin yhdestä asiasta, josta en ollut kuullut ja voin lyödä vetoa, ettei ole kovin moni muukaan Euroopassa, koska kiinalaisilla on kova kiire saada sitä patentoiduksi. Jo pelkästään tämän session takia kannatti tulla Pekingiin.
 Samalla vierailulla oli isompikin lauma opiskelijoita Renminin IT-tiedekunnasta. 360Buy.comin perustaja on näet yliopiston alumni ja monet korkealla hierarkiassa olevat työntekijät ovat yliopiston entisiä opiskelijoita. Kiinassa on meneillään vielä vaihe, jossa nuoria, juuri valmistuvia rekrytään tosissaan - näillekin oli vaikka minkälaista kosiskelua tulossa pään menoksi. Ystäväni oli huolestunut urakehityksestään - onko tämä sellainen yritys, jossa voi edetä tarpeeksi pitkälle... Siihen sanoin, että suomalainen opiskelija varmaan ottaisi ensimmäisen vastaantulevan työn ja etsisi sitten uutta, kun olisi jo yksi olemassa. Kiinassa on hieman erilaista. Työntekijät ovat pitkälti lojaaleja sille yritykselle, jossa työskentelevät. Onhan se toki niin Suomessakin, mutta kuitenkin ihmettelin sitä, etteivät nuoret ystäväni näyttäneet juurikaan kiinnostuneilta työskentelemään tässä selvästi menestyvässä yrityksessä...
 Kiinalaisen päässä liikkuu erilaisia asioita kuin suomalaisen. Voisin seuraavaksi vaikka kirjoittaa kiinalaisen ystäväni ajatuksia poikaystävän valinnasta - se sopii hyvin tähän urakeskustelun kaveriksi.
 Sanoinkin hänelle, että suomalainen nainen on valikoivampi miehen valinnan suhteen kun taas kiinalainen on työpaikan. Taitaa johtua markkinoista - kysynnän ja tarjonnan laki pätee.
Kaikesta huolimatta silmiä avaava visiitti. Olen erittäin tyytyväinen kokemukseeni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...