perjantai 16. marraskuuta 2012

Pekingin metrossa



Kuusi vuotta sitten täällä oli 2 metrolinjaa. Nyt niitä on 15. Olympialaiset ja 2010-luku on todella muuttanut Pekingiä. Koko metroverkosto on siis uusi ja tehokas. Verrattuna vaikkapa Tokion metroon, täällä on huomattavasti helpompi liikkua: Kaikki linjat on merkattu sekä romanisoiden että kiinalaisin merkein. Tämä auttaa ulkomaalaista lukiaa jo kovasti.

 
 Koko verkostossa on käytössä 2RMB:n kertamaksu (0,24eur). Olen käyttänyt metroa joka päivä, pari kertaa päivässä – silti parissa viikossa en saa kulutettua 10 euroa näihin siirtymiin. Metrolippuna on kortti, joka mennessä leimataan ja tullessa kone syö sen, jotta se menee uudelleen kiertoon sitten.
 Metrolinjan suunnan löytää linjan värin ja päätepisteen perusteella. Lisäksi kaikkialla on karttoja. Jos ei vieläkään ole varma mihin suuntaan linjalla lähteä, voi katsoa ovien yläpuolella olevista tauluista, mikä asema on tulossa seuraavaksi.


 
  Myös itse metrossa sisällä on valotaulut, jotka näyttävät, missä ollaan menossa. Tämän lisäksi useimmat vaunut myös puhuvat englantia ja kiinaa jokaisen aseman kohdalla.


Jopa sisään astumis/jonotus/ulosastumislinjat on merkattu lattiaan, joten sisäänmeno toimii sivuilta ja ulostautuminen keskeltä - sujuvaa ja kätevää. 
 Oikeastaan ainoa asia, joka on hieman hankalaa on löytää oikea uloskäynti. Uloskäyntejä on useimmiten 4-8kpl. Ne on kyllä kiltisti näytetty kartalla, mutta jos et osaa lukea kartasta, mihin olet menossa niin siinä kohtaa tipahdat kärryiltä. Noh, ei kun opiskelemaan lisää kiinaa!
 Eli sanoisin, että Pekingin metroverkosto on hyvin vaikuttava ja ehdottomasti länsimaalaisystävällinen. Suorastaan idiot-proof. Äitinikin osaisi käyttää tätä - ja itseasiassa saa joululomalla todistaa tämän väitteen todeksi. Kertaakaan en ole ollut sellaisessa tungoksessa, että pitäisi olla kylki kyljessä kiinni. Lisäksi pojan kanssa matkatessa saa aina istumapaikan, kun haluaa. 

Pahoittelut iPhone kuvanlaadusta!

1 kommentti:

  1. Tuota pitää joskus päästä kokeilemaan. Miten paljon siellä on eniten uloskäyntejä per asema? Vetääkö jokin vertoja Shinjukun 243:lle?

    VastaaPoista

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...