Pari viikkoa sitten järjestimme kollegani kanssa Sosiaalinen media linjakkaassa opetuksessa työpajan ITK päivillä Hämeenlinnan Aulangolla. Tässä työpajassa oli tarkoituksena katsella sosiaalisen median käyttöä opetuksessa, keskustella hyvistä käytännöistä ja jakaa erilaisia kokemuksia osallistujien kesken.
Työpaja kesti 3 tuntia, jonka aikana keskustelu olikin yllättävän hedelmällistä.
Opettajilla on suurimmaksi osaksi samat ongelmat liittyen sosiaalisen median käyttöön kuin kenellä tahansa muullakin: Mitä käyttää ja miten?
Aiemmassa postauksessani "Mitä sosiaalisen median työkaluja sinä käytät?" listasin itse päivittäin käyttämiäni sosiaalisen median palveluja ja mihin tarkoitukseen niitä käytän. Usein sosiaalisen median käyttö mielletään vapaa-ajan harrastukseksi, mutta usein se liittyy myös työhön - niin kuin esimerkiksi minun tapauksessani.
Opettajilla ongelmana saattaa olla myös heikot TVT-taidot, joten työkaluja ei välttämättä osata ottaa käyttöön tai ainakaan tiedetä, miten niitä olisi hyvä käyttää.
Pelkona voi olla, että oppilaat hairahtuvat keskustelemaan keskenään jostain 'ihan muusta asiasta'. Tähän työpajassa otettiin kovastikin kantaa: Kyllähän aiemminkin tunneilla oppilaat ovat hairahtuneet ajattelemaan jotain ihan omia asioitaan, nyt se vaan tapahtuu verkossa. Onko tämä pelko kuitenkaan se ison sosiaalisen median opetuskäyttöä estävä tekijä, epäilen, että ei.
Opettajat olivat kovasti huolissaan myös tekijänoikeuksista - kuka materiaaleja käyttää ja mitä materiaaleja saa käyttää ja jakaa. Kävimme läpi Creative Commons -lisenssiä ja sen käyttöä jonkin verran.
Työpajassa esittelimme myös avoimia oppimateriaalipankkeja ja kerroimme siitä, miten nämä pankit verkottuvat erilaisiin työkaluihin ja sosiaaliseen mediaan.
Toisaalta käsittelimme sosiaalisen median työkaluja suhteessa linjakkaaseen opetukseen (Biggs, 2003).
Avoimia materiaaleja maailmalta eri aihepiireistä voi löytää esimerkiksi näiden linkkien alta:
Työpaja kesti 3 tuntia, jonka aikana keskustelu olikin yllättävän hedelmällistä.
Opettajilla on suurimmaksi osaksi samat ongelmat liittyen sosiaalisen median käyttöön kuin kenellä tahansa muullakin: Mitä käyttää ja miten?
Aiemmassa postauksessani "Mitä sosiaalisen median työkaluja sinä käytät?" listasin itse päivittäin käyttämiäni sosiaalisen median palveluja ja mihin tarkoitukseen niitä käytän. Usein sosiaalisen median käyttö mielletään vapaa-ajan harrastukseksi, mutta usein se liittyy myös työhön - niin kuin esimerkiksi minun tapauksessani.
Opettajilla ongelmana saattaa olla myös heikot TVT-taidot, joten työkaluja ei välttämättä osata ottaa käyttöön tai ainakaan tiedetä, miten niitä olisi hyvä käyttää.
Pelkona voi olla, että oppilaat hairahtuvat keskustelemaan keskenään jostain 'ihan muusta asiasta'. Tähän työpajassa otettiin kovastikin kantaa: Kyllähän aiemminkin tunneilla oppilaat ovat hairahtuneet ajattelemaan jotain ihan omia asioitaan, nyt se vaan tapahtuu verkossa. Onko tämä pelko kuitenkaan se ison sosiaalisen median opetuskäyttöä estävä tekijä, epäilen, että ei.
Opettajat olivat kovasti huolissaan myös tekijänoikeuksista - kuka materiaaleja käyttää ja mitä materiaaleja saa käyttää ja jakaa. Kävimme läpi Creative Commons -lisenssiä ja sen käyttöä jonkin verran.
Työpajassa esittelimme myös avoimia oppimateriaalipankkeja ja kerroimme siitä, miten nämä pankit verkottuvat erilaisiin työkaluihin ja sosiaaliseen mediaan.
Toisaalta käsittelimme sosiaalisen median työkaluja suhteessa linjakkaaseen opetukseen (Biggs, 2003).
Avoimia materiaaleja maailmalta eri aihepiireistä voi löytää esimerkiksi näiden linkkien alta:
- Open Scout - Liiketoiminta
- Open Science Resources - Luonnontiede
- Discover the Cosmos - Astronomia
- OER Commons - Kaikki oppiaineet
- Learning Resource Exchange - Kaikki oppiaineet
- LeMill - Kaikki oppiaineet
Kiitokset osallistujille!
Few weeks ago I co-hosted a workshop on social media tools in aligned teaching. In this workshop we gathered and presented Best Practises on how to use social media tools in teaching. The discussion of the 30+ participants was quite fruitful as I think that many teachers share common problems: Perhaps they don't have the skills or at least they don't know which services to use and how. We aligned social media tools also towards open educational resources freely available on the web. Some links to various portals you can see above.
Few weeks ago I co-hosted a workshop on social media tools in aligned teaching. In this workshop we gathered and presented Best Practises on how to use social media tools in teaching. The discussion of the 30+ participants was quite fruitful as I think that many teachers share common problems: Perhaps they don't have the skills or at least they don't know which services to use and how. We aligned social media tools also towards open educational resources freely available on the web. Some links to various portals you can see above.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti