lauantai 8. joulukuuta 2012

Kuukausi Kiinassa ilman vaakaa...

...On ohi. Paljon hyvän makuista ruokaa, ei Kempoa, ei säännöllistä liikuntaa (tai näin ajattelin)... Ostin Vaa'an ja hieman pakokauhuisesti punnitsin itseni aamulla. En ollut uskoa tulosta... -3,2kg lähdöstä! Tämän voi tietysti laittaa myös vaa'an piikkiin - onhan tämä uusi vaaka, joten mieheni kokeili omaa painoaan ja se kyllä vastasi hänen normaalikäsitystään painostaan, joten varovaisesti uskon, että olen todellakin laihtunut täällä. Seuraavaksi täytyy sitten miettiä, että miksi, jos kerran olen kuitenkin syönyt mitä ihanampia pöperöitä joka päivä. Selasin kuva-arkistostani kaksi kuvaa, vasemmalla heinäkuun alku 2012 ja oikealla marraskuun loppu 2012. Totesin, että ei se vaaka hirveästi voi valehdella, kun muutoksen voi nähdä kasvoissakin.
Ajatuksia:

1. Syön useimmiten vain kolme kertaa päivässä. Välipalan ja iltapalan löytäminen ei ole ollut helppoa täällä
2. Hotelleissa asuminen ja ravintoloissa syöminen on johtanut siihen, että en syö muuta kuin ruoka-aikoina, en siis puputa koko iltaa jotain. Tämä on varmasti keskeinen syy marraskuun painon putoamiseen. Täytyy muistaa, ettei nyt aloita epämääräisiä ruokailuita, kun omistaa taas jääkaapin
3. Hiilareiden pieni määrä. Vaikka olenkin syönyt riisiä ja nuudeleita joka aterialla, olen syönyt niitä vain vähän, lähinnä jos muuta ei ole ollut tarjolla. Muutaman kerran lounas on ollut esim. pelkkä nuudelikeitto - sille ei sitten voi oikein mitään, jos muuta ei ole ollut tarjolla - mutta sitten olen pyrkinyt syömään kasvispainotteisen illallisen.
4. Kasvisten ja hedelmien syömisen lisääminen - olen syönyt selkeästi enemmän kasviksia ja tofua, koska no ne on täällä vaan niin hyvänmakuisia ja vähemmän epäilyttäviä kuin jotkut lihat
5. Annoskoot - olen pitänyt järkevinä ja lopettanut syömisen, kun olen ollut kylläinen (useimmiten)
6. En ole makealle perso yhtään ja kaikki leipä ja leivonnaiset ovat täällä vaan liian makeita - yök! Joten niitä ei ole tullut syötyä kuin yksi pala aamuisin
7. Ollaan kävelty 1-4h joka päivä, että onhan siinä aerobista liikuntaa - varsinkin kun kävelee miehen kanssa, jonka jalat on selkeästi omia pidemmät niin on käytännössä juostava osan matkaa
8. Se juusto - tai sen puute. Se on mulle niin iso juttu, kun ei ole juustoa ruokavaliossa niin kyllähän sitä laihtuu

Mutta:

-Miten ihmeessä kalorimäärääni on mahtunut 0,5-0,75l olutta käytännössä joka ilta... Tätä ihmettelen. Noh, tällä hetkellä vatsani ei oikein kestä oluen happoja, joten aion luopua siitäkin...

Kiinnostavaa on nähdä, mikä painon kehitys on joulukuussa. Ihanaa on se, että täällä tulee skipattua joulusuklaat ja jouluruoat muutenkin! Toisin kuin monet muut Kiina-ekspatit, en kaipaile joulutorttuja, fazerin sinistä tai piparkakkuja. Kaipaan ehkä vaan vähän homejuustoja joulupöytään, mutta muuten olen sitä mieltä, että joulu tulkoon - meillä syödään currya tai mapotofua joulunakin:) Tosin saatan muuttaa mieleni ja pyytää joululahjaksi tuomaan ruispaloja ja auraa...

Eli nyt ollaan tilanteessa: -9,9kg kesästä, mikä sinänsä on minulle hieno saavutus jo. Painan nyt saman verran kuin maailmanympärysmatkallamme 2009. Kuitenkin ylipainoa on edelleen runsaasti, joten projekti jatkuu. Hienoa on tässä se, että pitkään junnannut painon pudotus on lähtenyt taas laskuun ja uusia numeroita näkyy vaa'alla. Joulukuun tavoitteena minulla on se -0,5kg viikossa, eli jos tästä -2kg lähtisi niin se olisi tietysti aivan ennen kuulumaton joulukuu painonhallinnan suhteen. Katsotaan nyt miten käytännössä käy. En edelleenkään stressaa ja syön ruokaa, joka maistuu hyvältä, se on tärkeintä minulle.

Kevään tavoite on olla samoissa mitoissa kuin ennen raskautta - johan siitä pienokaisen syntymästä onkin kaksi vuotta, joten aikakin olisi! Kymmenisen kiloa kesään mennessä siis olisi sen verran hieno saavutus jo, että voisin ostaa sen palkintolaukun itselleni (Näillä näkymin Alexa tai Bayswater). Pidän merkkipaaluna sitä, että paino näyttäisi sellaista kymmenlukua, jota en ole nähnyt sitten kevään 2010. Nenä kohti uusia haasteita. Tänään en jaksa stressata siitä, etten ole treenannut tai todennäköisesti syönyt tarpeeksi proteiinia:)

2 kommenttia:

  1. Heips. Minulle on käynyt samoin: kolmessa kuukaudessa on ihan itsestään tippunut 4kg. En ole laihduttanut, sillä en ole ylipainoinen. Minun kokoiselleni (huimat 162 cm!! ja hoikka) pudotus on aika iso ja se näkyy siinä, että kaikki housut ovat liian isoja ;)
    Ja luulen pudotuksen johtuneen juurikin juuston ja kermaruokien vähyydestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo täytyy johtua juuston puutteesta! Voi kun vois Suomessakin pitää maidottoman ruokavalion... Mulla on kyllä mistä vähentää:)

      Poista

Like in Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...